Alla inlägg under september 2012

Av Anna Brorsson - 23 september 2012 20:44

Nu när morötterna i landet är mogna så har de blivit en hel del morotskaka och cupcakes! :) Det är tur att man kan ge bort en hel del ;) dom är riktigt smarriga och blir ännu godare med kesella till!!

Ingredienser:
3 ägg
2 dl socker
1 dl majsolja
Kanel (efter tycke)
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 dl vetemjöl
800 gram morötter
100 gram valnötter

Topping:
1 burk kesella
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
25 gram smör

Gör så här:
Morotskakan: börja med att skala och riva morötterna. Vispa ägg och socker poröst, smält smör och blanda i smeten. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, kanel och vaniljsocker och blanda sedan ner i smeten. Hacka valnötterna och blanda i smeten. Avsluta med att blanda ner dom rivna morötterna. Grädda i ungen i en stor springform i ca 30-40 minuter på 175 grader. Gör man cupcakes gräddas de i cirka 15 minuter.
Kesellakrämen: smält smöret, blanda i florsocker, vaniljsocker och kesellan. Låt svalna och servera till eller lägg på toppingen! :)
Lycka till!

Av Anna Brorsson - 23 september 2012 20:27

Har alltid önskat att göra sådan toscakaka som man äter på konditori. Förra helgen vill jag överraska mina föräldrar så gjorde en egen hemma. :) glömde ta en bild på toscan när den var klar så blir en endast i formen. Här kommer receptet:

Sockerkaksbotten:
2 ägg
1,5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 gram smör
2 msk grädde

Glasyren:
100 gram smör
1 dl socker
2 msk grädde
2 msk vetemjöl
1 stor påse mandelflarn

Vaniljkrämen:
1 påse vaniljsås
2 dl mjölk

Tillvägagångssätt: blanda ägg och socker poröst, smält smöret och blanda ner. Blanda mjöl och bakpulver och häll i smeten och avsluta med att hälla i grädden. Grädda i en stor brödad springform i cirka 15 minuter i ugnen på 175 grader.
Glasyren: smält smör och blanda socker, grädde, mjöl och mandelflarnen. Låt sjuda i 5 minuter. Häll sedan på kakan och grädda i ytterligare cirka 10 minuter eller tills den är gyllenbrun. Låt svalna innan du delar den. Vispa vaniljsåsen så att den blir tjock.

Av Anna Brorsson - 23 september 2012 20:08

Måste bara dela med mig av min mosters goda kolatårta. :) Det roliga är att den är så enkel och göra och man kan variera sig med ingredienser till den. Här kommer receptet:

Botten:
100 gram smör
300 gram digestive
Garnering:
1-2 bananer
1 burk kondenserad mjölk
3 dl grädde

Koka den kondenserade mjölken i 2-3 timmar (glöm inte ta bort ettiketten). Krossa digestivekexen och blanda med smöret som du har smält tryck ner degen i en springform och lägg i kylen (kan med fördel göras dagen innan servering). Lägg kolakrämen på digestiveblandningen. Skiva bananer och lägg på. Vispa grädden hårt och toppa. Riva lite choklad och använd som dekoration. :)

Presentation


Hej!
Mitt namn är Anna Brorsson och är 23 år. Ett av mina stora intressen är att baka, när jag inte pluggar till civilekonom. På bloggen skall jag dela med mig av mina favoritkakor och jag hoppas att jag kan inspirera andra.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards