Alla inlägg under november 2012

Av Anna Brorsson - 10 november 2012 13:14

Har länge funderat på att baka Budapestrulle/bakelse, så idag var det ypperligt tillfälle med tanke på att de är farsdag imorgon. Fanns lite olika recept så gjorde en egen variant.

Marängen:
6 st äggvitor
3 dl socker
1 msk vanlijsocker
200 gram mandel

Fyllning:
3 dl grädde
1 banan
1 clementin

Tillvägagångssätt:
Separera äggvitorna från resten av ägget. Blanda med sockret och vispa tills smeten blir fast. Man skall kunna vända på bunken utan att äggviteblandningen åker ur bunken. Mal mandeln och blanda i lite åt gången, blanda även i vaniljen. Tänk på att vända ner mandeln så den inte tappar sin fluffighet. Bred ut blandningen och grädda mitt i ugnen på 175 grader i 15-20 min. Låt marängen svalna lite innan man tar bort bakplåtspappret.

Under tiden kan man vispa grädde och hacka bananen och clementinen. Blanda ner frukten i grädden.

Lägg sedan på gräddeblandningen och rulla marängen. Topp med lite florsocker och choklad.

Lycka till! :)

Presentation


Hej!
Mitt namn är Anna Brorsson och är 23 år. Ett av mina stora intressen är att baka, när jag inte pluggar till civilekonom. På bloggen skall jag dela med mig av mina favoritkakor och jag hoppas att jag kan inspirera andra.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards