Alla inlägg den 10 mars 2012

Av Anna Brorsson - 10 mars 2012 19:47

Efter gårdagen lockade det att baka lite mer. Har länge varit intresserad av att baka muffins med fyllning, ni vet sådana med vaniljfyllning eller med sylt som man oftast köper. Letade runt bland olika recept, men det var ingen som hade gjort muffins med fyllning innan gräddningen. Har ett grundrecept som jag brukar använda för både muffins och cup cakes, vilket sällan ger torra muffins/cup cakes. Jag brukar minska på mängden socker som det står i recepten, eftersom jag anser att de blir för söta. Köpte söta muffinsformar på Ikea.


Grundrecept muffins 12-25 st (beroende på vilket storlek formarna har):
3 ägg
1 dl socker
50 gram smör
1-1 1/2 dl mjölk
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
Extra tillsats beroende på fyllning


Dagens fyllning: 
4 tsk kanel
3 tsk kardemumma
Blåbärssylt och björnbärsmarmelad

Börja med att smälts smöret. Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedan det smälta smöret och mjölken. Blanda mjöl, bakpulver, kardemumma och kanel först och rör sedan ner det i smeten. Klicka i lite av smeten i botten, klicka i en lite sylt i mitten av smeten för att sedan klicka över med smet igen. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader (varmluft) i cirka 15 minuter. Låt svalna och sedan är de färdiga att mumsa med ett glas kall mjölk!


Lycka till med bakning och ha en underbar lördagskväll! :) Puss på er!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej!
Mitt namn är Anna Brorsson och är 23 år. Ett av mina stora intressen är att baka, när jag inte pluggar till civilekonom. På bloggen skall jag dela med mig av mina favoritkakor och jag hoppas att jag kan inspirera andra.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards